Utby Fiber är medlem i serviceorganisationen Västfiber, https://www.vastfiber.se/
Genom Västfiber, använder sig Utby Fiber av medlemsportalen ”Min fibersida” för att hantera medlemsregister, fakturering, bokföring mm.
Du hittar sidan här: https://minfibersida.se/
Här kan du som medlem uppdatera/ändra dina kontaktuppgifter, se och ladda ner dina senaste fakturor samt se om dina fakturor är registrerade som betalda.
På Min Fibersida tillhandahåller vi även dokument, både sådana dokument, som bara gäller för dig samt dokument som gäller för samtliga medlemmar.
Första gången du går in på sidan skapa du ett eget lösenord.
Du kan läsa på denna sidan hur man gör: https://seefen.se/nytt_minfibersida.html
Fakturering sker kvartalsvis enligt följande upplägg:
Fakturan sänds ut ca den 25:e jan, 25:e april, 25:e juli resp. 25:e okt.
Som skall betalas senast den 1:a mars, 1:a juni, 1:a sept resp. 1:a dec.
Faktureringen avser då kommande 3 månader med betalning en månad i förskott.
Regler för betalning
Inom Utby Fiber har vi följande regler för betalning, påminnelser och eventuellt avstängning!
Avgifter (nätavgifter och/eller gruppavtalsavgifter) skall betalas i förskott.
Faktura sänds normalt ut som e-postbrev.
Vid överbetalning, exempelvis om du av misstag betalar fakturan 2 ggr – så kommer överbetalningen att läggas som ett tillgodo på nästa faktura.
Vid betalning skall rätt OCR nummer anges (det OCR nummer som står på fakturan). Om så inte sker tillkommer en avgift för felaktig OCR betalning med 50 kr, som skall betalas vid nästkommande faktura.
Om betalning för faktura inte kommit föreningen tillhanda på fakturans förfallodag så:
- Sänds först en påminnelse med SMS (denna SMS påminnelse är gratis)
- Om betalning inte kommit efter c:a 5 bankdagar så sänds ett påminnelsebrev (pappersbrev) med kopia av fakturan – påminnelseavgift 60 kr och dröjsmålsränta tillkommer på nästa faktura.
- Om betalning inte kommit efter c:a 30 dagar sänds ärendet till inkasso med ytterligare tillkommande kostnader.
- Om betalning inte kommit efter inkassokrav så stängs anslutningen av
Om anslutningen har stängts av – se ovan – så kommer anslutning att åter öppnas först efter att medlemmen har betalt kravet från inkassobolaget plus samtliga övriga oreglerade utsända fakturor samt den kostnad som föreningen har för denna extra-åtgärd.
Autogiro, Kvira, pappersfaktura och E-faktura
Mer information kring våra faktureringsalternativ och hur du väljer hitta du på: https://vastfiber.se/fiberfaktura.html
Frågor kring Min fibersida (medlemsregister mm) besvaras av Orvar Nordström
E-post: utbyorvar@hotmail.com
Fakturafrågor besvaras av Göran Holmberg
E-post: info@utbyfiber.se